Børnehave

Børnehavens DNA

I børnehaven lægger vi vægt på, at alle børn har et godt børneliv med optimal mulighed for læring og udvikling.

Vi er en mindre børnehave, der ligger i naturskønne omgivelser. Vi er i øjeblikket tre pædagoger og to pædagogmedhjælpere. I perioder har vi tilknyttet en pædagogstuderende i stedet for den ene medhjælper.

Vi opbygger dagen omkring faste rutiner - især tidspunkterne for spisning, samling og leg på legepladsen ligger på samme tidspunkt hver dag, og er derved med til at danne rammen for de daglige aktiviteter.

Formiddagen består af en vekselvirkning mellem planlagte og spontane aktiviteter, hvor vi skaber betingelserne for et godt læringsmiljø.

Vores pædagogiske arbejde er bygget op omkring “Den styrkede pædagogiske læreplan”, som er inddelt i seks kompetenceområder:

• Social udvikling.

Når vi arbejder med børns sociale udvikling, vægter vi særligt betydningen af, at børn udvikler empati og kan indgå i sociale fællesskaber.

• Alsidig personlig udvikling.

Her arbejder vi på at børnene udvikler engagement, gåpåmod og kompetencer i fællesskabet. Det opnår vi gennem barnets oplevelse af at få omsorg og tryghed fra os.

• Kommunikation og sprog.

Vi arbejder bevidst på, at børnene får tilegnet et godt sprogligt fundament, hvor de kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.

• Krop, sanser og bevægelse.

Vi støtter børnene i at opleve krops- og bevægelsesglæde. Det har stor betydning, at børnene har en fornemmelse for kroppen, deres sanser og forskellige former for bevægelse.

• Natur, udeliv og science.

Vi har fantastiske muligheder for at udforske de forskellige naturfænomener vi møder i hverdagen på vores store legeplads og omkringliggende skov og fjord.

• Kultur, æstetik og fællesskab.

Børnene får erfaringer med at anvende materialer, redskaber og medier gennem forskellige planlagte aktiviteter. De indgår i forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever normer, traditioner og værdier.

LÆS OGSÅ VEDHÆFTET NEDENFOR: "DEN STYRKEDE LÆREPLAN" - BØRNEHAVENS PÆDAGOGISKE GRUNDLAG - BARNESYN, LÆRINGSSYN MM.

Pædagogisk læreplan_2020_2022_0.pdf

Shape Created with Sketch.