Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vuggestue

 Vuggestuens DNA

Vi er en mindre vuggestuegruppe i en integreret institution, som er en del af Gjøl SI. 

Vuggestuen er normeret til 11 børn. Der er fast tilknyttet to pædagoger, en medhjælper i vuggestuen. 

Vuggestuen har nogle intime og hyggelige rammer, med plads til forskellige aktiviteter som højtlæsning, dukkekrog, bilbaner og tumleområde, med plads til motorisk udfoldelse. 

Mange af vores fælles aktiviteter som spisning, samling og kreative sysler foregår på stuen. 

Vi prioriterer samtidig at opdele os i mindre grupper, hvor der tages udgangspunkt i børnenes alder, udvikling og behov.

I grupperne er det forskelligt, hvad vi er optaget af. Det kunne være en dag i hallen, en tur i skoven, besøge børnehaven eller instrumenterne bliver fundet frem. Vi har et tæt samarbejde med børnehaven, hvor vi vægter at skabe en “blid” overgang fra vuggestue til børnehave, og går derfor på opdagelse hos hinanden.   

I vuggestuens dagligdag vægter vi primært, at børnene oplever tryghed, nærvær, forudsigelighed og fordybelse. 

Vi er bevidste om vigtigheden af en tryg overgang fra hjem til institution for barn såvel som forældre. Vi prioriterer derfor en opstart i vuggestuen, på barnets præmisser og lægger derfor op til et tæt forældresamarbejde. Der vil løbende blive tilbudt forældresamtaler, hvor vi drøfter jeres barns trivsel.     

Vi har en daglig struktur, der er genkendelig for børn såvel som voksne. Strukturen gør det muligt at være i mindre børnegrupper, hvor der gives plads til nærvær samt fordybelse, hvor alle børn bliver set og hørt.     

Vi er især optaget af børnenes følelsesmæssige udvikling, sproglige forståelse og generelle kommunikation, samt børnenes motoriske udvikling. Noget af det vi er særlig optaget af, er at udvikle børnenes selvhjulpenhed, samt at de tillærer sig mestringsstrategier i de forskellige situationer de udfordres i.  

Vi arbejder med udgangspunkt i ICDP, der beror på anerkendende og positivt samspil

(beskrives under pædagogisk læringsmiljø).

Den gode relation kan være med til at udvikle en god selvfølelse, som igen kan styrke udviklingen af sociale relationer.

Vi udvikler os alle i samspil med hinanden, så den voksne må være ansvarlig for relationen, ved at vise omsorg for barnet og være anerkendende og støttende. Derfor er det vigtig at barnet har en positiv relation til de voksne, der er tæt på barnet, i hjemmet såvel institutionen.

LÆS OGSÅ VEDHÆFTET NEDENFOR: "DEN STYRKEDE LÆREPLAN" - VUGGESTUENS PÆDAGOGISKE GRUNDLAG - BARNESYN, LÆRINGSSYN MM.

Dokumenter

Pædagogisk læreplan_2020_2022.pdf

Shape Created with Sketch.