Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Strategier og politikker

Rammen for at udarbejde den pædagogiske læreplan er dagtilbudsloven og dens overordnede formålsbestemmelse samt den tilhørende bekendt­gørelse. Loven og bekendtgørelsen er udfoldet i publikationen Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold. Publikationen samler og formid­ler alle relevante krav til arbejdet med den pædago­giske læreplan og er dermed en forudsætning for at udarbejde den pædagogiske læreplan.

 

Pædagogisk grundlag

Barnesyn

Vi ser forældrene som de primære voksne i barnets liv, udvikling og opvækst. Derfor vægter vi højt at inddrage I forældre i et ligeværdigt samarbejde, som bygger på gensidig tillid, forståelse og respekt.

I vuggestuen og børnehaven arbejder vi ud fra ressource-synet

“Alle børn kan noget, ved noget og kan bidrage med noget”.

Vores børnesyn tager udgangspunkt i, at det at være barn er en værdi i sig selv. 

Gennem inddragelse af børnenes tanker og idéer støtter vi barnets måde at se verden på. 

Vi er bevidste om, at børn har ret til at være børn, til at være forskellige og til at udvikle sig i forskelligt tempo. 

Vi vægter, at møde barnet anerkendende, så helt basale behov som omsorg, nærvær og tryghed giver barnet det springbræt, der skal til for at trives, lære, udvikles og dannes som menneske.

 

Dannelse og børneperspektiv

Børn dannes og lærer i de sociale sammenhænge de indgår i, og den måde de er sammen med andre på, i hjemmet såvel som i daginstitutionen. 

Vi ser dannelse som en livslang læring. Fundamentet grundlægges i barndommen, hvor barnet tidligt tillærer sociale spilleregler, kompetencer, færdigheder, normer og regler, der giver adgang til fællesskaber. 

 Den daglige struktur, aktiviteternes indhold samt de fysiske rammer, skal give mening og kunne påvirkes af barnet med hensyntagen til deres alder og modenhed. Det vil give større grobund for læring og motivation hos barnet.  

For at gruppen fungerer bedst er det vigtigt, at der er balance mellem individuelle behov og hele børnegruppens behov.  

 De sociale kompetencer ,vi vægter højt i vores hus, er bl.a.:

  • Opmærksomhed på hinanden.
  • Hensyntagen til hinanden.
  • At lytte til hinanden. 
  • Respekt for andre og deres personlige integritet. 
  • At barnet udvikler troen på eget værd, evner og har mod på at bidrage til fællesskabet.  
  • At barnet udvikler en fornemmelse for andres behov og begynder at justere sig herefter.     

 

Vi er samtidig bevidste om, at den børnekultur og de værdier, vi skaber i institutionen samt vores rolle som pædagoger, påvirker børnenes dannelsesproces.         

Vi arbejder derfor med, at vores relation til det enkelte barn er positiv og vores kropssprog signalerer, at barnet har værdi og er betydningsfuld både som individ og i gruppen. 

 Dette kommer til udtryk i mange forskellige situationer i hverdagen. F.eks.: 

  • I mødet med barnet, hvor vi viser glæde og interesse for barnet.
  • Til samling hvor vi ser og lytter til hinanden, og hvor det enkelte barn får plads, til at ytre sig i gruppen.  
  • I spisesituationer, hvor vi venter på hinanden og er opmærksom på andres behov.
  • Når vi guider og mægler mellem børnene.
  • Vi voksne skærper børnenes opmærksomhed på hinanden, ved at spejle og sætte ord på interaktionen mellem voksen/barn og barn/barn. 
  • Øve turtagning og sproglig opmærksomhed.
  • Det at udsætte egne behov, for at gavne fællesskabet.  
  • Medbestemmelse og medindflydelse ud fra barnets alder og udvikling. 
  • At barnet, med voksen guidning, begynder at kunne sætte ord på egne initiativer, ønsker, følelser og behov.
  • At børnene viser interesse for og er opmærksom på hinandens tilstedeværelse.
  • At barnet begynder/bliver bedre til at kunne udsætte egne behov til gavn for fællesskabet.
  • At barnet ytrer sig i fællesskabet.
  • At barnet begynder at udvikle empatisk forståelse for andre børn. 

 

Leg - læring og børnefællesskaber             

 

Børnene udvikles, når de indgår i mange forskellige relationer med hinanden, især gennem legen, som har en værdi i sig selv og er en gennemgående del af børnenes hverdag.

Legen er også grundlæggende for børns sociale og personlige læring og udvikling. Gennem legen fremmes blandt andet børnenes fantasi, sprog, nysgerrighed, selvværd og identitet.

Børnene og de voksne er fælles om at skabe det sociale rum, hvor det enkelte barn lærer og udvikler sig i børnefællesskabet.

Vi voksne har ansvaret for at skabe et alsidigt, inddragende og trygt læringsmiljø. Vi oplever, at læring sker i en vekslen mellem børneinitierede lege, voksen-planlagte aktiviteter og rutine-situationer. 

En rolleleg som “mor, far og børn” giver børnene mulighed for at eksperimentere med deres erfaringer. 

Når vi arbejder med et tema som f.eks. kroppen, som er mere voksenstyret, er det en anden måde at få læring og nye erfaringer på.

Sidst, men ikke mindst, opnår børnene læring gennem hverdagsrutiner, som f.eks. frokost.

 

Pædagogisk læringsmiljø

 

Det pædagogiske læringsmiljø er rammen for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbuddet. 

 

Det er værdifuldt at:

  • børnene er medskaber af egen læring og udvikling.
  • børnenes læring baseres på leg, spontane og tilrettelagte læringssituationer.
  • børnene oplever sig selv som en del af fællesskabet i samspil med voksne og andre børn.
  • forældrene er aktive samarbejdspartnere.
  • børnene mødes positivt og anerkendende.

 

Vores pædagogiske praksis i Gjøl børnehave og vuggestue tager afsæt i ICDP, der er en teori der bygger på betydningen af barnets ressourcer og relationer til de nære voksne.

 Følelsesmæssig kommunikation:

  1. Vis positive følelser - vis du er glad for barnet.
  2. Justér dig i forhold til barnet og følg dets udspil/initiativ.
  3. Tal med barnet om de ting, det er optaget af og prøv at få en samtale i gang.
  4. Giv ros for det, som barnet magter at gøre, og anerkend barnet som det er.


Formidling og berigelse:

 5. Hjælp barnet med at samle sin opmærksomhed sådan, at I har fælles oplevelser af ting i omgivelserne.

6. Giv mening til barnets oplevelser af omverdenen ved at beskrive det, I oplever sammen og ved at vise følelser og entusiasme.

7. Uddyb og giv forklaringer, når du oplever noget sammen med barnet.

8. Hjælp barnet med at kontrollere sig selv ved at guide det på en positiv måde - ved at lede det, vise positive alternativer, og ved at planlægge sammen.

 

Det pædagogiske læringsmiljø fremmer et bedre børnemiljø ved, at vi aktivt benytter vores store legeplads, opdeler børnene i mindre grupper, hvor vi benytter husets rum til forskellige aktiviteter, tager på små ture til skov og fjord og i vinterhalvåret benytter os af vores hal. Vi tilbyder både planlagte og spontane aktiviteter og giver gode betingelser for leg ude såvel som inde. 

Vi har fokus på at børnene i størst muligt omfang deltager i husets daglige rutiner. Det giver børnene en tryg og forudsigelig dag, og er samtidig med til at udvikle et større selvværd.

Ovenstående er medvirkende til at reducere støjniveauet i institutionen, give plads til fordybelse og dermed styrke læring og trivsel hos børnene.

Vi er bevidste om at understøtte læringsmiljøet ved, at pædagogerne “går foran” i de forskellige pædagogiske aktiviteter. Vi justerer os i forhold til børnenes spontanitet, og støtter dem i deres udvikling og læring.

 

FÅ YDERLIGERE INFORMATION´I DEN VEDHÆFTEDE FIL: DEN STYRKEDE LÆREPLAN

 

Dokumenter

Pædagogisk læreplan_2020_2022_2.pdf

Shape Created with Sketch.